اختیار معامله چیست؟

اختیار معامله یا آپشن (Option)

اختیار معامله در بورس ایران یک بازار جذاب و جدید در ایران است که به خریدار آن، اختیارِ خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در قیمت تعیین شده در یک ‌زمان مشخص اعطا می‌کند.
از طرف دیگر فروشنده اختیار معامله اجبار دارد که تا پیش از انقضای مهلت آن، هر زمان که خریدار تمایل به اجرای قرارداد داشت، قرارداد را اجرا کرده و دارایی معین را در قیمت مشخص معامله کند.
این بازار جذابیت های زیادی دارد، حتی می توانید سود های خود در سهامِ بورس را ذخیره کنید و مطمئن باشید که سرمایه شما به هیچ وجه از این مبلغ کمتر نخواهد شد. در ادامه با سایر مزایای این بازار آشنا خواهید شد.

اختیار خرید و اختیار فروش دو مدلِ قراردادهای اختیار معامله هستند که هر کدام را میتوان هم خرید و هم فروخت. یعنی چهار موقعیتِ متفاوت (چهار قرارداد متفاوت) روی یک سهم. با استفاده از این قراردادها می توانید بورس ایران را دو طرفه کنید، یعنی حتی سهمی که ندارید را بفروشید و از ریزش بازارِ بورس، سود بگیرید یا با این بازار می توانید سهام را بیمه کنید!
حتی با ترفندهای معاملاتی در این بازار می توانید سرمایه خود را بیمه کنید و بدون ریسک در بورس بمانید تا اگر بورس رشد خوبی داشته باشد از رشد جا نمانید و اگر ریزش داشته باشد بتوانید اصل سرمایه را حفظ کنید و متحمل زیان نشوید.

کارمزد پایین معاملاتِ آپشن

از طرفی کارمزد پایین معاملاتِ آپشن باعث می شود علاوه بر سرمایه گذاران عادی، نوسان گیران نیز به این بازار علاقه ی زیادی نشان دهند چرا که با چندین بار خرید و فروش در طول یک روز باز هم کارمزد کل معاملاتشان کمتر از یک دهم درصد خواهد بود! یعنی در اصل کارمزد هر معامله چیزی کمتر از 0.04 درصد!

نکته بسیار جذاب دیگر در بازار اختیار معامله، محدود نبودن دامنه نوسان و در نتیجه نداشتن چیزی به نام صف خرید و صف فروش است که از معضلات بزرگ بورس ایران است که حالا با اختیار معاملات به طور کل برطرف شده.
از دیگر مزایای اختیار معاملات (Option) استفاده از اهرم معاملاتی است به صورتی که مانند بازار فارکس یا فیوچرزِ رمز ارزها می توانید برای معاملاتتان اهرم تقریبا دلخواه انتخاب کنید تا وقتی از رشد یا ریزش سهمی مطمئن هستید بتوانید با قدرتی بیشتر از قدرت پولتان معامله کنید و اصطلاحا اهرم بگیرید.

همچنین با استفاده از برخی ترفند های معاملاتی بر پایه اهرم، میتوانید سهام بورس ایران را به صورت قسطی و نسیه خریداری کنید

و در آخر یکی از مزیت ها و جذابیت های بازار آپشن این است که حتی اگر تحللیگر خوبی نیستید و ریسک پذیری پایینی دارید، شما می توانید با استفاده از برخی ترفندها و استراتژی هایی که در آکادمی اقتصادی نوید آموزش می بینید، چیزی شبیه به صندوقهای درآمد ثابت با سودِ دلخواه بسازید که سودی به مراتب چند برابر بیشتر از صندوقهای درآمد ثابت معمولی به شما هدیه میکند.

بازار آپشن، قطعا فرصت انفجاریِ بورس ایران در آینده است که هر فعال بورسی دیر یا زود مجبور به فراگیری این بازار جذاب خواهد بود …

آکادمی اقتصادی نوید مفتخر است به عنوان یکی از اولین مجموعه های آموزشی آپشن (اختیار معامله) در ایران از سال 1398  با استفاده از متدهای ابداعی شخص نوید خدایی، این بازار جذاب را با زبانی ساده و روان به دانشپذیران آموزش داده و نقش پر رنگی در موفقیت جامعه آپشن ایران ارائه کرده است.

برای توضیحات بیشتر در رابطه با دوره آموزشی صفر تا صد اختیار معامله آکادمی اقتصادی نوید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.